Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php on line 21 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":22,"date":"2009-09-16T13:30:31","date_gmt":"2009-09-16T12:30:31","guid":{"rendered":"http:\/\/leide.dk\/zenpoesi\/"},"modified":"2015-01-28T20:58:23","modified_gmt":"2015-01-28T19:58:23","slug":"zenpoesi","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/leide.dk\/zenpoesi\/","title":{"rendered":"Zen poesi"},"content":{"rendered":"

Zen er en af gestaltterapiens r\u00f8dder. Fritz Perls var inspireret af zen, og efter ham har generationer af gestaltterapeuter i varierende grad nydt godt af den visdomskilde for krop og sind, som zen inviterer til. Mange virksomheder og private bruger i dag meditationer og mindfulness<\/strong> med oprindelse i zentraditionen. Mindre kendt i Vesten, men elsket i Japan, er poesien.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Ovenfor ses symbolet for den japanske zenbuddhisme. Ordet zen er den japaniserede form for det kinesiske ch’an, det vil sige “den meditation, der f\u00f8rer til frelsende indsigt.” Zenpraksis handler om at tr\u00e6ne og udvide bevidstheden og skabe kvalitetstid og kvalitetsliv. Et eksempel fra et zenkloster er en munk, der har sk\u00e6rpet sin opm\u00e6rksomhed s\u00e5 meget, at han kan h\u00f8re, n\u00e5r asken fra r\u00f8gelsespinden lander p\u00e5 det lille bord under den!<\/p>\n

Zen udtrykker sig p\u00e5 en mangfoldighed af m\u00e5der bl.a. gennem meditationer, zazen, retr\u00e6ter, recitation af sutraer,\u00a0historier, koans, indretningen af haver, teceremonier og – poesi og Haikudigte.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Noget af det mest gestaltiske jeg kender i zentraditionen er netop Haikudigte. Det er korte naturdigte, der handler om noget, jeg oplever med mine sanser. De foreg\u00e5r i nuet.<\/p>\n

Tordenen driver over,
\naftensol rammer tr\u00e6et,
\ncikaden nynner.<\/p><\/blockquote>\n

Og dette:<\/p>\n

Stille sank cikadens skrig ind i klippev\u00e6ggen.<\/p><\/blockquote>\n

Og endelig denne klassiker:<\/p>\n

Den gamle dam.
\nEn fr\u00f8 springer.
\nPlask!<\/p><\/blockquote>\n

N\u00e5r jeg l\u00e6ser Haikudigte og japansk poesi m\u00e6rker jeg en gl\u00e6de i kroppen. Det bliver helt tydeligt, hvordan zenspiritualiteten indvirker p\u00e5 min krops velbefindende. P\u00e5 lignende m\u00e5de som en kop japansk te tilberedt og drukket efter de rette forskrifter.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Et godt digt siger mere end summen af dets ord. Det leder l\u00e6seren eller lytteren hen til en forst\u00e5elsespraksis, hvor det der er uudtalt i mellemrummene mellem verslinjerne eller skjult i rytmen kan \u00e5benbares. – Her ligner zen sufipoesien og visdomshistorierne. – Alt dette g\u00f8r, at poesien kan blive et v\u00e6gtigt supplement til zenmeditationen.<\/p>\n

Brugen af poesi i zen<\/strong> har kinesiske og indiske r\u00f8dder. Da zen fandt sin form var der to digte, som i dialog med hinanden blev meget centrale:<\/p>\n

Det f\u00f8rste skrevet af Shenhsiu ser s\u00e5dan ud:<\/p>\n

“Denne krop er Bodhitr\u00e6et.<\/p>\n

Bevidstheden er som et blankt spejl.<\/p>\n

Puds det og hold det rent,<\/p>\n

lad intet st\u00f8vfnug l\u00e6gge sig p\u00e5 det.”<\/p><\/blockquote>\n

Det andet skrevet af Hui Neng giver svaret:<\/p>\n

“Der er intet Bodhitr\u00e6,<\/p>\n

der findes ikke noget blankt spejl.<\/p>\n

Eftersom alt er tomhed,<\/p>\n

hvor kunne et st\u00f8vfnug s\u00e5 lande?”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

En af de mange japanske zendigtere, som beriger mit liv, er Ryokan<\/strong>, der er f\u00f8dt 1758 i den nordlige del af Japan. Der fort\u00e6lles mange historier om ham. Her er en af dem:<\/p>\n

“En samuraileder h\u00f8rte om Ryokans ry som en \u00e6rlig og dygtig munk. Han ops\u00f8gte Ryokan i den hensigt at bygge et tempel og installere Ryokan som abbed. Han drog derfor afsted til Ryokans eremitbolig et sted p\u00e5 bjerget Kugami, men traf ikke Ryokan, der var ude og plukke blomster. T\u00e5lmodigt ventede samurailederen til Ryokan kom tilbage til sin hytte med en sk\u00e5l fyldt med velduftende blomster.<\/p>\n

Samurailederen fremlagde sit \u00e6rinde og tilbud for Ryokan, der i lang tid intet sagde. Omsider tog han et stykke papir og nedskrev et Haikudigt, som han rakte samuraien:<\/p>\n

“Vinden giver mig<\/p>\n

nok faldne blade,<\/p>\n

til at jeg kan t\u00e6nde b\u00e5l.”<\/p><\/blockquote>\n

Samurailederen nikkede accepterende og vendte tilbage til sin borg.<\/p>\n

Ryokans liv som eneboer i bjergene gav anledning til mange digte om “ting dybt inde i hjertet.” Hans digte sp\u00e6nder over hele bredden og dybden af menneskelige oplevelser: gl\u00e6de og tristhed, nydelse og smerte, oplysning og illusion, k\u00e6rlighed og alenehed.<\/p>\n

\n

“Jeg ser, hvordan mennesker i verden<\/p>\n

spilder deres liv med lyst til ting.<\/p>\n

De er aldrig i stand til at m\u00e6tte deres behov,<\/p>\n

men fortvivler i dyb desperation<\/p>\n

og plager sig selv.<\/p>\n

Selv hvis de f\u00e5r hvad de \u00f8nsker,<\/p>\n

hvor l\u00e6nge er de s\u00e5 i stand til at nyde det?<\/p>\n

For en himmelsk forn\u00f8jelse,<\/p>\n

lider de ti kvaler i helvede<\/p>\n

og binder sig fast til m\u00f8llehjulet.<\/p>\n

S\u00e5danne mennesker er som aber,<\/p>\n

der febrilsk griber efter m\u00e5nen i vandet<\/p>\n

og s\u00e5 falder ned i malstr\u00f8mmen.<\/p>\n

Hvor de, der er fanget i den ustadige verden,<\/p>\n

dog lider i det uendelige.<\/p>\n

P\u00e5 trods af hvordan jeg selv har det,<\/p>\n

\u00e6rgrer jeg mig over dem hele natten<\/p>\n

og kan ikke standse mine t\u00e5rers str\u00f8m.”<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n<\/blockquote>\n

Som en anden meget kendt og elsket zen digter fra Kina, Han-Shan, skrev:<\/p>\n

\n

“Good friends and excellent teachers –<\/p>\n

Stick close to them!<\/p>\n

Wealth and power are fleeting dreams<\/p>\n

But wise words perfume the world for ages.”<\/p>\n

\n<\/blockquote>\n

Er du\/I interesseret i mere i foredragsform eller som workshop, kan jeg n\u00e5s p\u00e5 mobilen: 30626539.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Zen er en af gestaltterapiens r\u00f8dder. Fritz Perls var inspireret af zen, og efter ham har generationer af gestaltterapeuter i varierende grad nydt godt af den visdomskilde for krop og sind, som zen inviterer til. Mange virksomheder og private bruger … L\u00e6s resten →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":21,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"sidebar-page.php","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22"}],"collection":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=22"}],"version-history":[{"count":25,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":404,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22\/revisions\/404"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=22"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}