Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php on line 21 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-config.php:21) in /customers/0/5/e/leide.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":3,"date":"2007-12-09T13:57:35","date_gmt":"2007-12-09T12:57:35","guid":{"rendered":"http:\/\/leide.dk\/?page_id=3"},"modified":"2015-01-28T20:51:22","modified_gmt":"2015-01-28T19:51:22","slug":"rumispoesi","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/leide.dk\/rumispoesi\/","title":{"rendered":"Rumis poesi"},"content":{"rendered":"

Jalaluddin Rumi<\/strong> (1207-1273) er sufimester og en af verdens mest betydningsfulde mystikkere.<\/p>\n

Han livsindstilling udtrykker et helhedssyn, der forener en fast forankring i det almindelige og konkrete hverdagsliv med en liges\u00e5 fast forankring i sufimystikken. Han har desuden en omfattende kundskab om andre \u00e5ndelige traditioner. Vi lever p\u00e5 denne jord i en konkret sammenh\u00e6ng, og vi kan med Guds hj\u00e6lp realisere mange forskellige niveauer i vores eksistens. Rumi er efter min bedste overbevisning en vis og vidt berejst vejviser p\u00e5 alle planer.<\/p>\n

Mevlana (1207-1273) kaldes han\u00a0i Tyrkiet\u00a0– vor Mester. Han er k\u00e6rlighedens digter, og han siges at v\u00e6re den mest l\u00e6ste i USA gennem de seneste 15 \u00e5r. Han fejrede i 2007 sit 800 \u00e5rs jubil\u00e6um.<\/p>\n

Rumi er en etikkens og bevidstg\u00f8relsens mester. Hans erfaring af det guddommelige sker gennem enst\u00e6rkt sk\u00e6rpet opm\u00e6rksomhed, og den er umiddelbar og meget personlig samtidig med, at den udtrykker sig med sufimystikkens ord og symboler. For Rumi er dansen en m\u00e5de at n\u00e5 Gud p\u00e5.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

“Jeg er lykkelig i aften
\nforenet med Gud.
\nFri fra adskillelsens smerte
\nhvirvler og danser jeg med min Elskede.
\nJeg siger til mit hjerte: “Lad v\u00e6re med at bekymre dig,
\nJeg har smidt n\u00f8glen til i morgen v\u00e6k.”<\/p><\/blockquote>\n

En dervish er et menneske, der – i overensstemmelse med Koranens bud om “at s\u00f8ge visdom, om du s\u00e5 skal rejse til Kina” – banker p\u00e5 de d\u00f8re, hvor der er visdom at hente. Ved deres hvirvlende dans deltager de i en religi\u00f8s ceremoni, som bringer dem n\u00e6rmere til Gud.<\/p>\n

Tiggerstave og tiggersk\u00e5le viser hen til dervishernes rejseaktivitet. Tiggersk\u00e5lene adskiller de enkelte kolonner til h\u00f8jre og markerer i hovedteksten, n\u00e5r et digt afl\u00f8ses af det n\u00e6ste.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Mevlanas poesi er en vejviser til tilv\u00e6relsens helligste dimensioner.Han beskriver k\u00e6rligheden side op og side ned, men da den er umulig at indfange i b\u00e5de det talte og det skrevne sprog, bliver k\u00e6rlighedspoesien et paradoks. Den lover at udtrykke det uudtrykkelige. Rumi bruger m\u00e6ngder af ord til at begr\u00e6de ordenes utilstr\u00e6kkelighed for s\u00e5 at standse op og hylde tavsheden:<\/p>\n

“V\u00e6r stille! V\u00e6r stille! For k\u00e6rligheden
\nopf\u00f8rer sig modsat det normale;
\nher skjuler meningen sig,
\nhvis du taler for meget.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“I g\u00e5r aftes var min Elskede
\nsom m\u00e5nen, s\u00e5 smuk!
\nDen var endog mere str\u00e5lende end solen.
\nHans n\u00e5de er hinsides min forstand.
\nResten er tavshed.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“Jeg talte om dig,
\ndu gjorde mig tavs.
\nJeg smagte din s\u00f8dme,
\nog alting standsede.
\nForvirret flygtede jeg
\ntil mit hjertes hus,
\nog d\u00e9r fangede du mig.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“Hvisk til mig intimt som en elsker,
\nfor blidhed er sj\u00e6lden i denne verden.
\nDet er vanskeligt at formidle k\u00e6rlighedens fortryllelse
\ntil dem, der er lavet af st\u00f8v.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

100 m\u00e5der.<\/p>\n

I dag ligesom hvilken som helst anden dag v\u00e5gner vi op
\ntomme og skr\u00e6mte.
\nLad v\u00e6re med at \u00e5bne d\u00f8ren til studerekammeret
\nog begynde at l\u00e6se.<\/p>\n

Tag i stedet et musikinstrument frem.<\/p>\n

Lad den sk\u00f8nhed, vi elsker, v\u00e6re det, vi g\u00f8r.
\nDer er hundreder af m\u00e5der at kn\u00e6le og kysse jorden p\u00e5.<\/p><\/blockquote>\n

\"Dervisher.\"<\/p>\n

Lyt til musiken<\/a>\u00a0peg med musen p\u00e5 “Lyt”<\/p>\n

Den mand, der inspirerer til poesien og dansen er den omvandrende karismatiske dervish Shams fra Tabriz i det vestlige Iran. Rumi m\u00f8der ham i efter\u00e5ret 1244. Det er den vigtigste enkeltst\u00e5ende begivenhed i Rumis liv. Shams er over tres \u00e5r, Rumi er syvogtredive.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Rumi beskriver forandringen i sit liv s\u00e5dan:<\/p>\n

\u201dMin h\u00e5nd plejede at holde om Koranen,
\nmen nu holder den om k\u00e6rlighedens vinglas.
\nMin mund var fyldt af lovsang,
\nMen nu fremsiger den kun poesi.\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Det inspirerende samv\u00e6r l\u00f8sner, befordrer og udfolder en poetisk \u00e5re i Rumi. Han skriver 40 000 vers, og de tilegnes Shams fra Tabriz og samlingen af digte opkaldes efter ham. De fleste af dem hylder k\u00e6rligheden til Gud og til Shams.<\/p>\n

\u201dJeg vil v\u00e6re der,
\nhvor dine bare f\u00f8dder g\u00e5r,
\nm\u00e5ske vil du se p\u00e5 jorden,
\nf\u00f8r du tr\u00e6der ned.
\nJeg \u00f8nsker den velsignelse.\u201d<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“I dag er en lykkelig dag.
\nDer er ingen plads til tristhed.
\nI dag drikker vi tillidens vin
\nfra kundskabens b\u00e6ger.
\nVi kan ikke leve af br\u00f8d og vand alene.
\nLad os spise en smule fra Guds h\u00e5nd.”<\/p><\/blockquote>\n

De to m\u00e6nd er uadskillelige og fordyber sig i m\u00e5nedsvis i \u00e5ndelige samtaler og \u00f8velser, og Rumi tr\u00e6kker sig tilbage fra sine disciple og sine forpligtelser som l\u00e6rer i teologi.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Misundelsen vokser hos disciplene, og pludselig en dag forsvinder Shams.<\/p>\n

Rumi grubler:<\/p>\n

\u201dHvor forsvandt han hen, n\u00e5r han h\u00f8rer til os?\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Og videre:<\/p>\n

\u201dL\u00e6ngslen efter dig mishandler mig hvert \u00f8jeblik,
\nlad verden blive min b\u00f8ddel, ikke dig.
\nSpark ikke til den mand, du sl\u00e6ngte til jorden,
\nDr\u00e6b ikke det menneske, du gjorde levende for f\u00f8rste gang.\u201d<\/p><\/blockquote>\n

Rumi er dybt fortvivlet og sender bud i alle retninger. Efter nogen tid bliver Shams fundet i Damaskus, og Rumi sender sin s\u00f8n Sultan Valad af sted for at hente ham. Shams kommer tilbage til Konya, og Rumis disciple, der havde v\u00e6ret voldsomt jaloux p\u00e5 Shams over, at han fik s\u00e5 meget af deres mesters tid, lover bod og bedring.<\/p>\n

Efter en kort periode med fornyet \u00e5ndelig fordybelse og intens gl\u00e6de over deres genoptagne venskab og samarbejde, vokser misundelsen og jalousien blandt disciplene igen, og Shams forsvinder for anden gang ud af Rumis liv og denne gang for altid.<\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Den f\u00f8rste fase af gigantisk poetisk kreativitet er sat godt i gang. Rumi skriver videre efter tabet af Shams, og hele sit liv ytrer han taknemmelighed over at have m\u00f8dt ham.<\/p>\n

“Mystikeren danser i solen
\nog h\u00f8rer musik, andre ikke h\u00f8rer.
\n‘Vanvid,’ siger de, der ikke h\u00f8rer.
\nHvis det er s\u00e5dan, er det af en meget blid,
\nlivgivende slags.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“Jeg har levet p\u00e5 kanten af vanvid,
\njeg har villet vide \u00e5rsagerne,
\nog jeg har banket p\u00e5 en d\u00f8r. Den \u00e5bnede sig.
\nJeg har banket indefra.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

“Mit jeg er st\u00e6digt, beruset, uh\u00f8fligt.
\nMin k\u00e6rlighed: finstemt sensitiv, ut\u00e5lmodig, forvirret.
\nV\u00e6r venlig at bringe meddelelser
\nfra den ene til den anden,
\nsvar og gensvar.”<\/p><\/blockquote>\n

\"\"
\nMystik betyder at vende blikket inad i k\u00e6rlighed til os selv og hermed gense det guddommelige kim, der er nedlagt i os alle.(jvf. Pir Zias historie om f\u00e5ret og l\u00f8veungen under fanen
Visdomshistorier<\/a>.)<\/p>\n

Mystik kommer fra gr\u00e6sk “myein” og betyder at lukke \u00f8jnene og munden. At konfrontere sig med mystik – som vi ser eksempler p\u00e5 ovenfor i Rumis poesi – er at \u00e5bne sig for en anden bevidsthed end den hverdagsagtige. Det er en meget personlig og dybt kr\u00e6vende opgave. Her g\u00e6lder fornuftens logik ikke.<\/p>\n

I mystikkens sj\u00e6lelige rige er vi \u00e9t.<\/p>\n

Vi er i en dyb oplevelse af at h\u00f8re til. Tiden st\u00e5r stille. Vi er forbundne med hinanden og naturen og Gud i en helt s\u00e6rlig opm\u00e6rksomhed. T\u00e6nk p\u00e5 de gange du har v\u00e6ret det. Det kr\u00e6ver meget af os, og er paradoksalt nok ogs\u00e5 meget let, og m\u00e5ske er det det st\u00e6rkeste b\u00e5nd i et menneskeligt f\u00e6llesskab p\u00e5 jorden.<\/p>\n

I mystikken sker der en udvekling af k\u00e6rlighed mellem Gud og mennesker. Det m\u00e6rkes fx. i b\u00f8nnen. Den skaber med sin forening af os og naturen og Gud et s\u00e6rligt \u00e5ndeligt klima.<\/p>\n

\u00d8st og vest tilh\u00f8rer Gud, og hvor du end vender dig, vil du se Guds ansigt. Gud n\u00e5r overalt, og Han ved alt<\/strong>.”<\/em>(Koranen, 2:115)<\/p><\/blockquote>\n

\"\"<\/p>\n

Det tema genser vi i nedenst\u00e5ende sufihistorie:<\/p>\n

Den tyvende elev<\/p>\n

“En sufil\u00e6rer havde 19 disciple, som alle var jaloux p\u00e5 den tyvende elev, som de syntes fik mere af mesterens bev\u00e5genhed.
\nSufil\u00e6reren sammenkaldte en dag alle sine elever og sagde til dem, at de skulle tage 20 fugle med sig, en til hver. S\u00e5 blev hver elev instrueret om at tage et sted hen med hver sin fugl, hvor ingen kunne se dem, og d\u00e9r sl\u00e5 fuglen ihjel.
\nDe kom tilbage med dr\u00e6bte fugle undtagen den kontroversielle student, hvis fugl stadig var levende.
\nMesteren spurgte ham i de andres n\u00e6rv\u00e6r, hvorfor han ikke havde dr\u00e6bt sin fugl.
\nFordi du bad mig om at g\u00e5 til et sted, hvor ingen ville se mig. Et s\u00e5dant sted findes ikke: \u201cGud ser alt\u201c svarede den tyvende discipel.”<\/p><\/blockquote>\n

Efterh\u00e5nden \u00e6ndrer poesien form, og n\u00e6ste fase begynder, da Rumi p\u00e5 opfordring skriver sin stadig h\u00f8jaktuelle \u00e5ndelige vejledning, Mathnawi. “Koranen p\u00e5 persisk” kaldes den. Den var et kompas at orientere sig efter for den tids dervisher, og den er en uovertruffen vejviser for de mennesker, for hvem udforskningen af det indre liv er betydningsfuldt. Generation efter generation har l\u00e6st den, og Rumis l\u00e6serskare er i dag stadigt voksende.<\/p>\n

Interesseret i at vide mere? G\u00e5 til rubrikken B\u00f8ger<\/a> eller Foredrag<\/a>.<\/p>\n

Om anden fase af Rumis poetiske skaben g\u00e5 til rubrikken Sufihistorier<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jalaluddin Rumi (1207-1273) er sufimester og en af verdens mest betydningsfulde mystikkere. Han livsindstilling udtrykker et helhedssyn, der forener en fast forankring i det almindelige og konkrete hverdagsliv med en liges\u00e5 fast forankring i sufimystikken. Han har desuden en omfattende … L\u00e6s resten →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":5,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"sidebar-page.php","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3"}],"collection":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3"}],"version-history":[{"count":11,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":414,"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3\/revisions\/414"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/leide.dk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}